קהילה פיננסית נכללת בקטגוריה הרחבה יותר של "קהילות מקצועיות".
קהילה מקצועית זו קהילה שמהותה העיקרי הוא ידע והתייעצות, סביב הנושא המקצועי של הקהילה.
כן, זו עדיין קהילה ויש בה שיתופים אישיים ופוסטים פחות רשמיים וגם תוכן בנושאים המשיקים לתחום המקצועי של הקהילה, אך מרבית הדיון הוא מקצועי וההוויה בקהילה, היא "פורמלית".
אחד האתגרים שיש למנהלי קהילה בקהילות מקצועיות באופן כללי, הוא הקושי (הרב) בשמירת הקו הדק שבין תוכן ערכי לתוכן שיווקי. תמיד יש הרגשה שישנו כוח אדיר אשר מנסה למשוך אותו/ה לכיוון השיווקי, ואנחנו המנהלים מקדישים המון אנרגיה בכדי לשמר, לדייק ולתקן במידת הצורך את התכנים שעולים כך שמצד אחד יזוקקו בתור ערך נקי לחברי הקהילה ומנגד גם יעניקו מספיק ערך לקהל המקצועי (אנשי המקצוע), כזה שישמר אצלם את המוטיבציה להמשיך ולשתף מנסיונם המקצועי.
כאשר נכנס אלמנט ה"כסף", זה תמיד נעשה מעט מורכב יותר.
כסף הוא נושא רגיש, זה לא חדש לאף אחד. מהסיבה הזו למנהלי הקהילה הפיננסית יש אתגר כפול, מאחר ואת התוכן המקצועי שעולה, הם חייבים לבקר בשבע עיניים, בכדי שיהיה אותנטי ולא יוביל לנזק אישי מצד חברי הקהילה הצורכים אותו. לעיתים מדובר על השקעת כל החסכונות שלנו, אף אחד לא רוצה להיות זה שגרם במישרין או בעקיפין להשקעה לא מוצלחת, במיוחד במקרה כזה.
דבר נוסף שמנהל הקהילה חייב להמשיך ולדלוור (מלשון Deliver), שהשקעה פיננסית מסויימת אשר מתאימה לאחד, לאו דווקא תהיה מתאימה לאחר. לעיתים אנשים לא מבינים זאת, וזה עלול לפגוע בהם.
א.נשים הינם שונים מבחינת האופי שלהם, מידת הסיכון שמסוגלים ליטול ולישון איתה טוב בלילה, התקציב האישי שלהם ופרמטרים נוספים, ואת כל אילו צריך להבין מנהל הקהילה ולהעביר לחברי הקהילה. משהו שאנחנו אומרים לרוב - "גודל הסיכוי כגודל הסיכון".
הייעוץ הפיננסי, למרות שהינו ייעוץ ככלל הייעוצים, עוסק בכסף של אנשים - כספים גדולים, של עשרות או מאות אלפים של שקלים ולעיתים גם יותר. מידת הרגישות כאן היא סופר גבוהה, ולכן על מנהל הקהילה מוטלת אחריות כבדה על כתפיו. אפילו שאינו מייעץ בצורה ישירה - אלא "רק" מעניק את הבמה לאותו התוכן הפיננסי.
מנסיוני, הקהילה תמיד "מאזנת את עצמה".
נגיד מצב בו עולה תוכן שהוא "מוטל בספק" או מותאם לקהל יעד מסויים אך ניכר מהפניה שהיא כביכול כללית יותר, או נוטה לצד מסויים. חברי הקהילה בתגובותיהם, יידעו לאזן ולהטות את הכף גם לצד השני, כך שאם נעשה "ממוצע" של התגובות, נגיע למשהו שקול יותר.
חשוב שמנהל הקהילה יאפשר את המרחב לדיון הזה, כל עוד כמובן עומד בקווים המנחים. זהו תמיד דיון מעניין וניתן ללמוד ממנו הרבה, גם על עצמנו בתור משקיעים ולאיזה צד/השקפה אנחנו נוטים יותר.
אחד האתגרים איתם מתמודד מנהל.ת הקהילה הפיננסית, המגיע מצד חברי הקהילה שלו/ה, הוא "הפחד".
מדובר כאן שוב, בנושא הרגיש והוא כסף.
א.נשים מפחדים לאבד את הכסף עליו עמלו קשה ובשעות אינספור, וכולנו יודעים שהשרלטנות בתחום הזה, לצערי, לא חסרה. התקשורת גם דואגת לרפד אותנו בסיפורי עוקץ תכופים ועסיסיים, ולכן אני לא יכול להאשים את אותם החברים אשר חוששים כ"כ להעקץ בעצמם.
יש הרבה מאוד ערך באונליין, הקהילה היא מקור מצויין לקבלת מידע וללימוד. ישנם המון טיפים וסיפורים מצויינים. אך הקושי העיקרי - הוא העשייה.
אנחנו יכולים להתכתב עד מחר על הנושא הפיננסי, זה בהחלט הצעד הראשון והוא מאוד מבורך.
אבל ללא העשייה והיישום, זה לא שווה שום דבר.
ולכן, מפגשי האופליין של הקהילה הפיננסית, בכל קונסטלציה הם הכרחיים!
מה שיניע אנשים לפעולה, הוא המכלול של אותם מפגשי החברים, הרצאות ההשראה, הסביבה התומכת המורכבת מאנשים הנמצאים בעשייה פיננסית, מקורות הידע, הפתיחות והשיתוף, קבלת עזרה והכוונה (גם בתשלום) או מנטורינג - מישהו/י שיראה לנו את הדרך ויקצר אותה עבורנו.
וזהו גם כן אחד מתפקידיו של מנהל.ת הקהילה - להניע את חברי הקהילה לפעולה.
על כל הנ"ל, חייב.ת להיות אחראי.ת מנהל.ת הקהילה הפיננסית, המשימה שלו/ה היא להביא את חבריו/ה משלב התיאוריה לשלב היישום, "להפוך את המתעניינים למשקיעים", ואין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר ע"י יצירת סביבה עוטפת ותומכת שתגרום לא.נשים "לספוג" אותה ולנוע קדימה בהתאם, תוך כדי זה שדואג.ת לזקק באופן עקבי את האינפורמציה הנכנסת לקהילה.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.