מבוסס על המאמר - How to Hire a Community Manager
אם הגעתם לכאן, יש סיכוי טוב שאתם חושבים או מתכננים להעסיק בקרוב מנהל קהילה.
בין אם אתם משיקים קהילה חדשה או מרחיבים את צוות הקהילה שלכם, חשוב למצוא את ההתאמה הנכונה.
מנהל קהילה הוא תואר כולל שיכול להיות דברים שונים מאוד בהתאם לחברה ולענף.
לכן חיוני להבהיר מראש מה אתם באמת צריכים, ואז להעריך היטב את המועמדים שלכם.
במאמר אסקור את הדברים הבאים:
- כיצד לעצב את תפקיד מנהל הקהילה לו אתם זקוקים בפועל.
- הכישורים המובילים שעליכם לחפש וכיצד להעריך אותם בראיון.
- טיפים לבדיקת מועמדים ע"ב משימות מבוססות מיומנויות.
1. כיצד לעצב את תפקיד מנהל/ת הקהילה שלך
זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לפני שתוכלו לכתוב משרת תפקיד של מנהל קהילה ולהתחיל לראיין מועמדים, אתם צריכים קודם להבין את התפקיד.
- על מה יהיה האדם הזה אחראי?
- מהן המשימות שהם יצטרכו לבצע מדי שבוע?
- מדוע תפקיד זה חשוב לארגונכם?
- איך נראה מועמד מצליח?
- מהו התקציב?
אפשרות אחת שצוותי קהילה רבים צריכים לעבור דרכה - במיוחד כאלה ללא תקציב גדול - היא האם להעסיק מנהל קהילה במשרה מלאה, במשרה חלקית או פרילנסר.
אם התפקיד עוסק ברובו במודרציה ובתמיכה של פורום הלקוחות וערוצי המדיה החברתית שלכם, זה עשוי להיות הגיוני להעסיק פרילנסר או אפילו סוכנות. מצד שני, אם אתם בונים קהילה חדשה מאפס, מנהל קהילה מקצועי ומנוסה in-house יהיה הגיוני מאוד.
2. הכישורים שצריך לחפש בעת העסקה - וכיצד להעריך אותם
תפקידו של מנהל קהילה ברוב החברות הוא לעזור לחבר את הקהילה למותג. הם פועלים כשגרירים, מטפחים אמון ובונים את אישיות הקהילה. והכי חשוב, הם צריכים להיות מודל לחיקוי עבור הפעולות וההתנהגויות שאתם רוצים שהקהילה תנקוט.
פירוש הדבר שאתם לא יכולים פשוט לשכור כל מי שמתעניין במותג שלכם שיוביל את הקהילה, אתם צריכים מישהו עם סט מיומנויות מסויים.
אלה הן 5 מיומנויות חשובות שיש לחפש אצל מועמדים בעת גיוס מנהל קהילה, בתוספת שאלות לראיון שיעזרו לכם להעריך אותם:
1. מיינדסט של צמיחה
שמעתם פעם על "מיינדסט 10x"? זו דרך לשנות בעדינות את המיינדסט שלכם לחשוב גדול יותר ולתעדף יוזמות עם פוטנציאל צמיחה. אם אתם מסתפקים רק בצמיחה פי 2x או 3x, בדרך כלל תגיעו ליעד זה ולא תדחפו את עצמכם הלאה.
מנהל קהילה טוב יהיה בעל חשיבה מכוונת לצמיחה ויאמץ באופן אידיאלי את מיינדסט 10x. אתם רוצים מישהו שחושב בגדול מבחינת היעדים וההתקדמות, לא מישהו שמסתפק בנצחונות קטנים. מנהלי קהילה טובים מתמקדים בצמיחה ונצחונות גדולים, שעוזרים לכם להרחיב את האימפקט של הקהילה שלכם.
בעוד שהשאלות שתשאלו ישתנו בהתאם לספציפיות של התפקיד אליו אתם מגייסים, לפניכם כמה שאלות שתוכלו לשאול את המועמדים בראיון ובכך לבחון אם יש להם מיינדסט של צמיחה או חשיבה קבועה:
- מה היית רוצה להשיג בתפקיד זה תוך שנה?
- מה מניע אותך לעשות את העבודה שלך בצורה טובה?
- באיזה סוג של סביבת עבודה אתה משגשג?
2. מונחה נתונים (Data-driven)
המועמד האידיאלי למנהל הקהילה צריך להיות מונחה ע"י נתונים. היכולת למדוד מעורבות ותוצאות בקהילה שלכם תעזור לקבוע מה עובד (ומה לא). גם אם מנהל הקהילה יעבוד עם צוות אנליסטים, עליהם להרגיש בנוח עם נתונים ושימוש בהם כדי לקבל החלטות.
בעוד שכל מנהל קהילה טוב מבין עד כמה חשוב להקשיב לקהילה, לפעמים הנתונים הגולמיים מספרים לנו יותר מאשר דעתו או השערתו של מישהו.
המפתח לזיהוי אם המועמד מונחה נתונים הוא אם הם מוסיפים תוצאות ומדדים בדוגמאות שהם חולקים במהלך הראיון. אתם יכולים גם לבקש מהם לשתף דוגמה לפרויקט שניהלו וכיצד הם מדדו את תוצאותיו.
3. אמפתיה
עד כמה שחשוב להבין את הנתונים, על מנהלי הקהילה לזכור שהם עובדים עם אנשים אמיתיים. אמפתיה היא תכונה שעוברת דרך ארוכה בניהול קהילות מותג. קהילות יכולות להיות מורכבות מסוגים שונים של אנשים, ומנהל הקהילה יצטרך להבין ולתקשר איתם בצורה אפקטיבית. הם יצטרכו לראות את המותג מנקודת מבטו של הקהל.
הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לכם לבחון עד כמה המועמדים הם אמפתיים:
- תאר את המיומנויות והתכונות שלדעתך הופכות אותך למתאים עבור התפקיד הזה.
- מה היו אומרים עמיתייך בהווה או בעבר על העבודה איתך?
4. מנהיגות
מנהל קהילה שמפגין מנהיגות טובה ולא רק "נובח" פקודות לצוות שלו. מנהיג טוב מציג יושרה, אחריות ומיקוד. הם מוכנים לעבוד זה לצד זה עם חבריהם לקבוצה ולנהל באפקטיביות וביעילות משימות שהוקצו.
הם מנגישים את עצמם לשאלות וסיוע בעת הצורך. מנהיג אמיתי הוא team player.
ציטוט מעולה בהקשר הזה שקראתי לאחרונה:
Leaders don't create followers, they create more leaders
Tom Peters
מספר שאלות שיכולות לעזור לכם לאמוד את כישורי המנהיגות של המרואיינים:
- איזה שלושה דברים היית משנה בקהילה הנוכחית שלנו?
- איך היית מגיב לתגובה שלילית על המוצר/שירות בקהילה?
- מה היית עושה אם הקהילה רוצה משהו אחד והמנהל/ת שלך רוצה משהו אחר שנוגד את זה?
5. תקשורת
ואחרון חביב, מנהל קהילה טוב הוא מתקשר מצוין עם כישורים בינאישיים חזקים. בעיקרו של דבר, מנהל הקהילה הוא הפנים של המותג שלכם. אתם צריכים מישהו שיכול להעביר באפקטיביות את המסר של המותג לקהל שלכם. עליהם להיות בעלי כישורי כתיבה טובים ולהרגיש בנוח לקיים אינטראקציה עם עוקבים. מנהל קהילה טוב הוא נטוורקר מטבעו.
3. משימות עבור המועמדים לתפקיד מנהל/ת הקהילה
ישנו מגוון רחב של מבחני הערכה שתוכלו לתת למועמדים שלכם, החל ממבחני אישיות וכלה במבחני יכולת קוגניטיבית ומבחן אינטליגנציה רגשית. סוגים אלה של מבחנים יכולים להינתן לכל המועמדים, או רק למועמדים המובילים שלכם.
חלופה טובה יותר היא לתת למועמדים המובילים שלכם משימה (אפשרי גם בתשלום, אגב). זה יאפשר לכם לראות לא רק איך הם חושבים אלא גם איך זה יהיה לעבוד איתם.
משימה מועילה שתוכלו לתת, היא לבקש משלושת המועמדים הסופיים (למשל) להכין מיני-ביקורת על הקהילה הקיימת שלכם. זה יחשוף את כישורי החשיבה האסטרטגית וכישורי הניהול של המועמדים.
זה גם ייתן לכם מושג לגבי מה הם יקדמו תחילה בכדי לשפר את הקהילה שלכם אם הם יקבלו את התפקיד.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.