בהשראת המאמר - Starting An Online Community: Get The Concept Right
אם הקונספט הקהילתי שלכם לא הוגדר כראוי, אתם ככל הנראה תאבקו בכל שלב בתהליך הקמת הקהילה ובסופו של דבר היא לא תתרומם.
הקונספט הוא בעצם על מה תהיה הקהילה. יוצא לי לשמוע לא אחת: "הקהילה תהיה עבור הלקוחות שלנו לדבר על המוצרים שלנו", וזה בסדר, אלא אם כן הלקוחות שלכם לא רוצים לדבר על המוצרים שלכם. אם תנסו להכריח אותם, תאבקו בלעודד אנשים להצטרף ולדבר אחד עם השניה.
במה הקהילה תעסוק?
הקהילה שלכם לא חייבת לעסוק בארגון שלכם. היא צריכה להיות על משהו שלאנשים יש בו אינטרס חזק. זה כנראה לא המוצרים/שירותים שלכם באופן ישיר, אלא משהו שקשור בעקיפין למוצרים/שירותים שלכם. מצאו משהו שאנשים מבלים בו זמן רב, מוציאים עליו הרבה כסף או מעורבים בו רגשית, ובנו סביבו את הקהילה. יש סיבה שבקהילה של פמפרס עוסקים בהורות ולא בחיתולים :)
אם אתם רוצים כלל אצבע פשוט: אם קהל היעד שלכם לא מדבר כבר על הנושא ברשת, יש לכם כנראה את הנושא הלא נכון.
למי הקהילה מיועדת?
הקהילה שלכם לא צריכה להיות מיועדת לכולם, אפילו לא לכל מי שרוכש את המוצרים שלכם. עליכם למקד לקבוצה מסוימת של אנשים שיש להם הרבה מן המשותף. ככל שהמכנה המשותף חזק יותר, כך גדל הסיכוי שהם יהיו פעילים בקהילה (יש תחושה חזקה יותר של שייכות). זה בהחלט הגיוני להגביל בכוונה את קהל היעד שלכם ולהגיע לעוד אנשים מאותו הקהל. עדיף שיהיו לכם 3,000 חברי קהילה פעילים מאשר 30,000 צופים מהצד.
מה הייחודיות של הקהילה?
כמו בעסק, גם בקהילה צריכה להיות ייחודיות. מהו הבידול של הקהילה שלכם לעומת קהילות קיימות באותו תחום?
האם הקהילה תהיה הקהילה הטובה ביותר מסוגה? קהילה אקסקלוסיבית מסוגה? הקהילה הגדולה מסוגה?
הקהילה היחידה מסוגה? מה תהיה האטרקציה של קהל היעד להצטרף לקהילה שלכם? מה יהפוך אותה לייחודית?
עסקים המגדירים את הקונספט היטב מוצאים את תהליך הבנייה כקל בהרבה. עסקים שאינם מגדירים את זה היטב בדרך כלל מרגישים שהם נלחמים כל הזמן נגד הגאות. אל תנסו לשנות את מה שאנשים רוצים לעשות ולדבר עליו. פשוט תתמקדו בקהל מצומצם, למטרה מסוימת ועם תחום עניין מדויק.
אם אתם מרגישים שאתם נאבקים כל הזמן להניע את הקהילה, ייתכן שזה הזמן להגדיר מחדש את הקונספט בקהילה שלכם.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.