זה כנראה הטיפ הטוב ביותר שאוכל לתת בכל הקשור להקמת קהילה.
אל תשיקו קהילה מבלי להקדיש זמן לתכנון.
"אבל מקס, אני עסוקה מדי ואני רק צריכה שיושק משהו שיענה על הציפיות של סמנכ"ל השיווק".
אם זה קו החשיבה שלכם, אתם ככל הנראה תהיו עסוקים עוד יותר לאחר ההשקה, ותעבדו בעיקר בלפתור את הבעיות הרבות שתיתקלו בהן בקהילה.
לא הייתם בונים בית ללא שרטוטים, כמו שגם לא הייתם מקימים עסק ללא תכנית עסקית, וכדומה..
אל תעשו את אותה הטעות בקהילה.
ולכן, אלה הם 3 שלבים שיתרמו לתכנון אפקטיבי:
1. ביצוע "מחקר שוק"
כל אחד עורך את המחקר בדרכים שונות, אך אלו הן כמה שאלות עיקריות שהייתי רוצה לענות עליהן:
- האם כבר קיימת קהילה דומה? אם כן, במה שלכם תהיה שונה (מהו הבידול)?
- מיהם חברי הקהילה האידיאליים והיכן הם מבלים ברשת כיום?
- כיצד הקהילה שלכם תענה על צרכיו של החבר האידיאלי (כך שיפגוש את הערך יומיום)?
- מה יניע את החבר האידיאלי להצטרף? ולא פחות חשוב - להישאר?
- אילו רגשות אני רוצה שהקהילה תעורר?
- איזה סוג של תוכן ימשוך את החבר האידיאלי?
השיטה המועדפת עלי לאיסוף המידע הזה היא באמצעות ראיונות 1:1 עם חברי קהילה פוטנציאליים (תעשו לעצמכם רשימה של 20-30 חברים כאלה, ותפנו אליהם), אך מכיוון שזו לא אפשרות ריאלית לכולם, תוכלו לשקול גם קבוצות מיקוד או סקרים. וכמובן, תמיד יש - מחקר ברחבי האינטרנט.
זהו קצה הקרחון בכל הנוגע למחקר, אבל אעשה פוסט נרחב יותר בנושא זה בפעם אחרת.
2. בניית התכנית
באמצעות המידע שזיקקתם בשלב המחקר, הגיע הזמן להגדיר את התוכנית האסטרטגית שלנו.
בתכנית תגדירו את מטרות הקהילה שלכם, יעדים, קהל, פעילויות, אירועים, מדדי הצלחה ועוד. היבט מרכזי נוסף בתכנון הוא הגדרת הפעולות והתכונות הדרושות בפלטפורמה שתנהלו בה את הקהילה, על מנת שתעמוד בדרישות שלכם. עוד על פלטפורמות לניהול קהילה, תוכלו לקרוא כאן
תחשבו על התוכנית האסטרטגית בתור המדריך שלכם או לחילופין, כוכב הצפון שלכם.
יצירת תוכנית מבוססת תחסוך לכם זמן ומאמץ לאורך תהליך ההקמה, ובהמשך בהשקה ובניהול השוטף.
3. בדיקות והתאמות
שלב זה הוא הזמן לברר אם הכל עובד כמו שחזינו באמצעות בדיקות איכות ותוכנית משוב. נעזר בקבוצה ממוקדת של חברים מהימנים (למשל, אותם ה-20-30 חבר'ה שראיינתם) כדי לחוות את הקהילה ולספק את מחשבותיהם לגבי העיצוב, פונקציונליות, גאנט התוכן ובאופן כללי מחשבות בנוגע לקהל היעד. בשלב זה, לא יבוצעו שינויים מקיפים, אך נוכל להתחיל ליצור רשימה של אתגרים להתמודדות בשלב הניהול השוטף.
סביר הרבה יותר שתראו הצלחה עם הקהילה שלכם אם תיישמו תחילה את שלושת הצעדים האלה.
אנחנו עדיין לא נפרדים!
קובץ מעולה (!) שפרסם ריצ'רד מילינגטון מייסד Feverbee, המציג את "ציר זמן להשקה מוצלחת של קהילה" שהייתי חייב לשתף איתכם. לא את הכל תמצאו רלוונטי לצרכים שלכם, אבל הקו הכללי הוא מדוייק מאוד.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.