כמוביל קהילה, לעתים קרובות אני מוצא את עצמי נקלע לשיחות עם חברים, עמיתים ולקוחות כדי לבקש הבהרה. "כשאתה אומר שאתה רוצה לבנות קהילה, למה בדיוק אתה מתכוון?" ואני מקבל מגוון רחב של תגובות. לפעמים הם מתכוונים ל"תחושת הקהילה המקומית הגיאוגרפית" או לעיתים קרובות יותר, הכוונה היא לקהילת העוקבים שלהם ברשתות החברתיות.
על מנת לנהל שיחה אמיתית על איך או מדוע לבנות קהילה, צריך רגע לקחת צעד אחורה ולהגדיר למה בדיוק אנו מתכוונים בכך.
לרוב, כאשר אנשי השיווק אומרים "קהילה" הם למעשה מתכוונים לקהל - קבוצה של אנשים שעוקבים אחרי המותג שלכם באינסטגרם או נרשמים לרשימת הדוא"ל שלכם. למרות שאנשים אלה עשויים להתעניין בתוכן שלכם, אין להם קשר זה עם זה. אין הפריה הדדית. אין התכנסות.
אני לא כאן כדי לטעון שלקהל אין ערך. הם יושבים בראש המשפך השיווקי ובלעדיהם לא יהיה מי שירכוש את המוצרים או השירותים שלכם. אבל האסטרטגיות לגידול קהל לעומת בניית קהילת מותג הן שונות לגמרי.
בניית קהילה מחייבת להפוך משפכי שיווק טיפוסיים על ראשם. במקום להתחיל בקהל רחב ולהצטמצם כשלקוחות פוטנציאליים עוברים משלב ההתעניינות לרכישה, אנו מתחילים בקטן ומחפשים לשרת קבוצת ליבה של חברים מייסדים שתעזור לנו לגדול. בתור בוני קהילה, התפקיד שלכם הוא לחבר אנשים - לעתים קרובות באופן ידני, במיוחד בהתחלה - שיש להם תחומי עניין משותפים כדי שיוכלו לחקור או להשיג משהו ביחד, תוך כדי יצירת קשרים מתמשכים הגורמים להם לחזור לקהילה שלכם ולהזמין את החברים שלהם.
זיקוק קהילה מקהל אינו בלתי אפשרי, אך זה דורש מחויבות לפיתוח קשרים אישיים במקום בו הם עדיין לא קיימים - תחילה בין המותג/בינכם לבין העוקבים/לקוחות ואחר כך בקרב העוקבים עצמם. אתם צריכים להשקיע זמן, אחד-על-אחד, להבין למה כל אדם נמצא שם. מי הם העוקבים שלכם כיחידים? מה שומר אותם ערניים בלילה? מה גורם להם לקום בבוקר? מה הם מקווים להרוויח מהיותם חלק מהקהילה שלכם? ומה (אם בכלל) הם מוכנים לתת?
כשמישהו מחליט לעקוב אחריכם באינסטגרם, הוא לא נרשם לשום דבר ממעבר ללראות את התמונות שלכם בפיד שלהם. נוכחותם אינה תלויה בהשתתפות. כדי שקהילה באמת תהיה קהילה, על חבריה לקיים אינטראקציה זה עם זה, לדאוג זה לזה ולהיות מוכנים לתת משהו מעצמם על מנת ללמוד זה מזה. בניית קהילה אמיתית דורשת זמן, מאמץ ושינוי תפיסה עבור משווקים רבים, אך יתרונות יש בשפע.
אין קיצורי דרך לגיבוש היחסים האישיים המהווים את היסודות לקהילה, אך מערכות יחסים חזקות הן המפתח ליציבות וסקיילביליות. התחילו בזיהוי והעצמת קבוצת ליבה של "בעלי ברית" המושקעים יחד איתכם בהצלחת הקהילה שלכם. לאחר מכן שותפים אלה יגייסו חברים חדשים, יהוו מודל להתנהגויות רצויות בקהילה, יגנו עליכם מפני גורמים שאינם מכבדים ויספקו משוב יקר ערך לכם ולצוות שלכם. תרומתם תצית את אפקט הרשת שהופכת את קהילות המותג האמיתיות לחזקות ולמבוקשות.
מתברר שבעולם דיגיטלי ומרושת, דווקא היחסים האישיים והלא-סקיילביליים הם המפתח ליצירת קהילה מצליחה וסקיילבילית.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.