למי שעדיין לא יצא להתקל, כך נראה תרשים “מחזור החיים” של קהילה דיגיטלית טיפוסית.
מנסיוני בבניית קהילות, והיכרותי עם קהילות אחרות, אני יכול לומר בפה מלא שהתרשים הזה בהחלט מייצג את מה שקורה בשטח.
ניתן לראות שאיפשהו שם בשלהי החודש ה-18 (בין שלב ה-Maturity ל-Saturation) מתחילה ירידה תלולה במספר החברים המצטרפים לקהילה (ציר ה-Y), ובמקביל גם ירידה בכמות האינגייג'מנט ובתחושה הקהילתית באופן כללי.
שלב המיטוזה (Mitosis) במחזור החיים של קהילה
אם יש לכם קהל פוטנציאלי גדול (או קהילה קיימת גדולה), רצוי להחליף את סדר העדיפויות שלכם מביצוע אופטימיזציה לאפשור תתי-קהילות דיגיטליות מרובות, קטנות יותר. מטרת השלב הזה היא לשמר ולהגדיל את רמת הפעילות ואת תחושת הקהילה (Sense of community).
בשלב זה של מחזור החיים, הגידול של הקהילה בכללותה אמור להישאר עקבי, אך הגידול של קבוצות המשנה הקטנות צריך להעשות כפי שנעשה בשלב ההתחלתי של בנייה ופיתוח הקהילה (שלב ה-Inception). פירוש הדבר שבהתחלה, המובילים של קבוצות המשנה (אלה לא בהכרח יהיו אתם, אלא אנשים מטעמכם) יזמינו את החברים הקיימים או חברים חדשים, שאלה בדרך כלל גם כן יהיו דרך חברים קיימים בקהילה הגדולה.
רמת הפעילות הכללית של הקהילה אמורה להתגבר ככל שהחברים מתכנסים סביב אינטרסים משותפים חזקים יותר (מעגלים חברתיים, אינטרסים נישתיים). כל קבוצה צריכה להיות קטנה יותר, אך לחברים רבים יותר תהיה ההזדמנות להיות מעורבים.
על מנהלי הקהילה להתמקד בזיהוי תת-הקהילות הפוטנציאליות בשלב זה. משמעות הדבר היא זיהוי הנושאים או האינטרסים שעלו בצורה תדירה בקהילה, ואז יצירת קבוצה ספציפית לאנשים אלה. קבוצה זו עשויה להיות קטגוריה (תת-תחום), איזור גיאוגרפי, רמת ידע ונסיון בתחום הקהילה או כל מקום אחר בפלטפורמה הקהילתית בה אנשים יכולים ליצור אינטראקציה.
תחושת הקהילתיות יורדת
תחושת הקהילה בשלב זה תיחלש. הקהילה עברה שלב מסוים, בו בלתי אפשרי לגרום לכל החברים להרגיש תחושת קשר עם כולם. פירוק הקהילה לקבוצות משנה קטנות וממוקדות עוזר לשמר קשרים אלה.
בשלבים המוקדמים, הקהילה נוטה למשוך חברים אשר יוצרים קשרים קרובים, מכירים זה את זה וחולקים רמות גבוהות של תוכן משותף. כל אלה מפתחים תחושה חזקה של קהילה ואמון. אולם ככל שהקהילה גדלה, במיוחד כאשר היא מגיעה לשלבים של צמיחה מהירה, החברים יכירו פחות ופחות והקשרים נעשים חלשים יותר.
היעדר אמון פירושו שאנשים רבים ייטו פחות לשתף מידע על עצמם או על הפרויקטים שלהם, מה שיפגע באיכות הכללית של הקהילה. במקרה כזה, כפי שגם ניתן לראות במחזור החיים של קהילה, זהו הזמן לבנות ולטפח קבוצות נישה, תת קהילות של הקהילה הגדולה, ובכך לחזק שוב את הקשרים בתוך הקהילה.
עם הזמן, קבוצות הנישה הללו צריכות לארגן אירועים על בסיס קבוע, לשמור על תכנית תוכן קבועה ולהפוך לגורם המקיים את עצמו באופן עצמאי, בתוך הקהילה.
שיגעון גדלות לאורך הדרך
זה די נפוץ שמנהלי קהילה נותנים לקהילה שלהם להיות גדולה מדי ופעילה מדי ללא מבנה תקין.
מעבר לרמה מסוימת של פעילות ומספר מסוים של חברים, קשה לכל החברים להאמין שהם יכולים להשפיע בצורה כזו או אחרת על הקהילה, או לחילופין, לקבל את האינטימיות שלשמה הם הצטרפו לקהילה.
מעבר למספר מסוים של חברים בקהילה, זה בלתי אפשרי שרמת היכרות גבוהה תימשך. החברים יכירו פחות ופחות את החברים האחרים, לכן תחושת הקהילתיות הכללית של חברי הקהילה מתחילה לרדת. לרוב זה מוביל לפחות שליטה על הקהילה ובסופו של דבר למספר נמוך יותר של חברים פעילים.
משפט ידוע אומר: ככל שקבוצה נהיית גדולה יותר, כך היא מאבדת מהקהילתיות שבה.
ירידה באיכות הדיונים
בשלבים המוקדמים, קהילה דיגיטלית עשויה למשוך את מעריצי התחום המסורים והנאמנים ביותר. מדובר באנשים עם מומחיות רבה אשר יכולים לפתח דיונים באיכות גבוהה. עם זאת, ככל שהקהילה גדלה היא מושכת אליה חברים חדשים בעלי רמת התעניינות נמוכה יותר בתחום הקהילה. קבוצה זו מתחילה לעיתים קרובות דיונים ברמת "מתחילים" או לחילופין שאלות שנשאלו פעמים רבות בעבר.
ככל שאיכות הדיון יורדת, צפוי שהחברים הקבועים, המומחים, יעברו לקבוצות פרטיות (תת-קהילות) השייכות לקהילה הגדולה או ייצאו מהקהילה לחלוטין. לעיתים, אף יזמינו מישהו אחר ליצור קהילה "מתחרה", או יפתחו אחת כזו בעצמם.
מטרתכם כמנהל קהילה היא לצפות את הנ"ל, להכיר את התופעה הזו, ולהתחיל לתכנן את קבוצות המשנה.
תיצרו חיבורים חזקים ואמיתיים עם חברי קהילה פעילים המתמחים בתחום הקהילה, שימרו אותם קרוב אליכם, תיוועצו בהם ללא הפסקה, תחברו אותם למשימה של הקהילה, תבינו מה הם עוד צריכים ומה עוד חסר להם. המטרה היא לשמר אותם בקהילה - ע"י הבנת הצרכים המשתנים שלהם לאורך הזמן.
תופעת קהילות הנישה תתגבר בעשור הקרוב
מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג דיבר לאחרונה על תופעה שתתגבר יותר ויותר בעשור הבא.
הוא אומר: "כשבנינו את פייסבוק בנינו אותה כ"כיכר העיר הדיגיטלית", שצמחו ממנה תופעות חוצות גבולות כמו ה-ME TOO, האביב הערבי ועוד. ועכשיו אנחנו רואים שהעתיד הולך להיות יותר פרטי. אנשים מחפשים את האלטרנטיבה לכיכר העיר הדיגיטלית, הם מחפשים את הקהילות הנישתיות, מרחבים קטנים יותר, אינטימיים ופרטיים".
אם בעבר היה סוג של "מירוץ" בין מנהלי קהילות בנוגע לכמות החברים בקהילה, היום ניתן לראות שאנחנו מחפשים מקומות אינטימיים יותר, אקסקלוסיביים יותר, שיש לנו בהם "נקודות שייכות" מרובות.
למשל: אמא, בחופשת לידה, שגרה באיזור פרדס חנה - אלה 3 נקודות שייכות אפשריות.
ואותה האמא הטריה מפרדס חנה תרגיש הרבה יותר ביטחון, אינטימיות ושייכות, בקהילה שזהו קהל היעד שלה. במקום הזה, אנחנו יותר מעוניינים להיות היום.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.