מתוך מאמר מעולה שקראתי בנושא - Creating a Community Commitment Curve
אחת השאלות הנפוצות ביותר שמנהלי קהילה שואלים היא: "כיצד אוכל להגדיל את המעורבות של חברי הקהילה שלי?". אף שזו אחת השאלות הנפוצות, האמת היא שלרוב זו לא השאלה הנכונה שצריכה להישאל.
הסיבה לכך היא שאין דרך אחת להניע את חברי הקהילה. לעתים קרובות, השואלים את השאלה רוצים טיפים מהירים (קיצורי דרך) ורעיונות אקראיים. אבל רעיונות אקראיים הם בדיוק כאלה: אקראיים. הקהילה שלכם אינה רק מקום אקראי וכללי עבור החברים בה בשביל להתכנס, זה מקום שבו אנשים מתכנסים כדי לחלוק מטרה או זהות משותפים. ולכן, כל מעורבות צריכה לשרת את אותה המטרה המשותפת.
כתוצאה מכך, אין גישת one-size-fits-all עבור מעורבות בקהילות, אך יש מסגרת עבודה ליצירת מעורבות ומנהיגות עבור המטרה הספציפית שלכם בקהילה. זה נקרא עקומת המחויבות בקהילה (Community Commitment Curve).
מהי עקומת המחויבות בקהילה?
מחקר פסיכולוגי מראה שככל שהחברים משקיעים יותר בקהילה שלהם, כך הם מרגישים יותר שייכים אליה. לעתים קרובות אנחנו חוששים לבקש עזרה מחברי הקהילה, בהנחה שאנחנו מעמידים אותם במצב לא נעים כשאנחנו עושים זאת. למעשה, בקשת עזרה היא הדרך היחידה ליצור תחושת שייכות אמיתית.
תפקידנו הוא לתכנן ולעצב שייכות, ועקומת המחויבות היא הכלי העיקרי שלנו להבנה כיצד לעשות זאת.
דוגמה מהעולם האמיתי לאופן בו עקומת המחויבות עובדת
דמיינו לרגע שאתם פוגשים מישהו בכנס. הוא אומר לכם את שמו ואז הוא מבקש מכם להיות החבר הכי טוב שלו. זה יישמע מוזר, ואתם בטוח תברחו הכי מהר שאפשר :)
עם זאת, קהילות רבות פועלות בדיוק ככה: אתם מצטרפים לקהילה וכמעט באופן מיידי, מופגזים עם בקשות ליצור אינטראקציה, או שקורה ההיפך: אתם מצטרפים ואף אחד לא שואל אתכם משהו או מכיר בנוכחותכם. אתם מרפרפים קצת בקהילה ולעולם לא חוזרים אליה יותר.
במקום זה, כשאתם נמצאים בכנס, ואדם חדש לוחץ את ידכם, מבקש לדעת את שמכם, שואל אתכם על העבודה שלכם ועל החיים שלכם, משתף קצת על שלו ואז מקבל את הכרטיס שלכם.
יום לאחר מכן הוא שולח לכם מייל ושואל אם אתם יכולים לענות על שאלה.
אז אתם עונים.
ואז הוא שואל אתכם אם הוא יכול להזמין אתכם לקפה ולהכיר אתכם טוב יותר.
אז אתם נפגשים.
ואז, בקפה, שניכם מבינים שיש לכם תשוקה עזה להרצאות TED. מיד, הם שולחים לכם כמה הרצאות מובילות לדעתם.
אז אתם צופים בהן בסקרנות.
אחרי שלושה חודשים של שיתוף בהרצאות ושיתוף בסיפורים אישיים, אתם מתחילים לראות את האדם הזה כאחד החברים הקרובים ביותר שלכם.
כך בונים בזהירות אמון ומעורבות במערכת יחסים אינדיבידואלית. כך גם בונים מעורבות הגוברת עם הזמן בקנה מידה גדול יותר.
אתם לא יכולים להניע מעורבות מהר מדי. מה שניצת בקלות, עלול להישרף באותה המהירות.
מבנה עקומת המחויבות
בעבודתנו כבוני קהילה, תפקידנו להניע את החברים משלב הגילוי של הקהילות שלנו (Discovering), להצטרפות, למעורבות, ובמקרים מסויימים להובלת תת-קהילה בתוך הקהילה הגדולה, כך שכל אחד או אחת הינם בפוטנציה להצטרף לצוות ההובלה. וכך, בקצרה, אנו יוצרים קהילות סְקֵילָבִּילִיות.
עקומת המחויבות בקהילה מאפשרת לנו למקם את כל הבקשות שאנחנו עושים במטרה להניע את חברי הקהילה לאורך המסע (member journey) הלינארי-אקספוננציאלי שהם עוברים:
העקומה יוצרת הדגמה חזותית של כל הבקשות שתוכלו לבצע, שיניעו את החברים מאותו שלב הגילוי לעבר שלב ההובלה.
יצירת עקומת מחויבות לקהילה שלכם
תחילה, אתם ממפים את כל הבקשות ("Asks") שאתם עושים או מעוניינים לעשות לחברי הקהילה שלכם. אגב, הם לא צריכים להיות בסדר מסויים. אתם יכול להוסיף דברים כמו בדוגמא הזו:
אם כבר יש לכם קהילה ואתם מתחילים למפות את כל הבקשות שלכם כרגע לחברי הקהילה, הרבה פעמים תגלו שבקשות מסויימות שלכם הקדימו את המאוחר, כמו למשל הזמנת חברים להוביל תת-קהילה/להיות מודרטור בקהילה, עוד לפני שהם היו מעורבים בבקשות הדורשות פחות מאמץ. ייתכן שתגלו שעליכם להוסיף עוד בקשות לאורך העקומה כדי למלא פערים במעורבות.
בואו נראה דוגמה לעקומת מחויבות לקהילה בפעולה. בקהילה שהמטרה שלכם היא לגרום לאנשים להשתתף בעצרת מטעם הארגון שלכם, עקומת המחויבות של הארגון עשויה להיראות כך (והיא תהיה אפילו מפורטת יותר מהגירסה הפשוטה הזו):
אוקיי, מה הלאה?
מה אתם עושים עם עקומת המחויבות לקהילה שלכם כשהיא מוכנה? אתם יכולים ליצור תוכן הממפה חזרה למסגרת העבודה הזו, כגון:
- מיטאפים אופליין ואונליין.
- שרשורים שבועיים.
- אימיילים (ניוזלטר).
- יצירת תת-קבוצות (Sub-groups).
- שיתוף תוכן בפלטפורמות השונות של הקהילה - פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, ערוץ יוטיוב.
זוהי, במהותה, הדרך בה אנחנו בונים תוכן לקהילות ומעצבים חוויות לחברי הקהילה שלנו.
עקומת המחויבות לקהילה אינה מקל קסמים. אתם לא יוצרים אותה פעם אחת ואז החברים הופכים להיות יותר מעורבים. זה לא גורם לאנשים "לפרסם יותר" לצורך הגדלת שיעור המעורבות שלכם. במקום זאת, זה עוזר לנו לדמיין את העבודה שלנו, לעצב קהילה טובה יותר, לבנות את התוכן שלנו בצורה שתקדם אותנו לעבר מטרת הקהילה שהגדרנו.
לסיכום
עקומת המחויבות לקהילה היא מסגרת שכל מוביל קהילה יכול להשתמש בה בעבודתו. זהו אחד מאותם מושגים שמתעלים על התעשייה, ויש מעט מאוד מושגים כאלה בקהילה.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.