אני נשאל הרבה פעמים את השאלה הזו מצד בעלי עסקים אשר מעוניינים להבין, האם בניית קהילה היא רלוונטית עבור העסק שלהם ועבורם באופן אישי.
ברירת המחדל שלי כששואלים אותי את השאלה הזו, אני אומר "כן"... אבל!
אם בעל העסק לא מבין את מהותה של קהילה, וכל מטרתו היא שיווק עצמי בלבד.
אם אין לו את הפניות, הסבלנות והמחוייבות לניהול הקהילה.
אם אינו מבין שהערך שהוא יקבל זה ערך ארוך טווח ולא מיידי.
אז בגדול, חבל על הזמן.
בשיחות הטלפון שיש לי עם עסקים המעוניינים בבניית קהילה, יש כמה דברים ראשוניים שאני בודק איתם לפני שאנחנו ממשיכים לשלב הבא:
1) האם אתה מודע לכך שהתנעת הקהילה זהו תהליך שיכול לקחת מספר חודשים ולעיתים אף חצי שנה?
2) האם יש לך הזמינות והמחוייבות הנדרשים בשביל להקים קהילה ולנהל אותה באופן שוטף?
*בשלב ההקמה, תהליך זה יכול "לגזול" במינימום מספר שעות בכל יום ועד 50% מזמנך הכולל.
3) האם כבר יש קהילות דומות בתחום של הקהילה אותה אתה מעוניין להקים?
4) במידה וכבר יש קהילה דומה, מה מבדל את הקהילה שלך לעומת הקהילה הזו?
שאלת הבידול היא שאלה חשובה ביותר.
כיום, עקב עודף היצע בקהילות פייסבוק, אנחנו באופן כללי מאוד בררנים לגבי הקבוצות בהן אנחנו חברים. זה חייב להיות משהו מאוד מיוחד שיעניק לנו מספיק ערך, ולאורך זמן, בכדי שנרצה להשתייך לאותה הקהילה.
במידה והקהילה שנקים תהיה "אותו הדבר" יהיה לנו הרבה יותר קשה להתניע את הקהילה, אם בכלל נצליח, מאחר ולא תהיה סיבה מספיק חזקה לעבור מקהילה קיימת ועובדת, לקהילה חדשה בדיוק באותו תחום עניין.
זה נכון שלא אחת ישנן מספר קהילות עם נושאים דומים ועדיין, כל הקהילות עובדות בצורה מאוד יפה וישנה הרבה מעורבות בכולן, לרוב – זה עקב החיבור לצורת הניהול בקהילה ולמנהלי הקהילה עצמם.
אך בכדי להגדיל את סיכויי ההצלחה, אני ממליץ לחשוב על משהו שיהווה בידול מובהק של הקהילה הזו על פני הקהילות האחרות, באותו עולם התוכן.
בידול יכול גם להיות קהל ליבה שונה (קהל היעד עבורו הקהילה קיימת), או נישה ספציפית בתוך עולם התוכן הרחב אליו הקהילה משתייכת.
שאלת הבידול בקהילה, בדיוק כמו בעסק, היא מהותית.
לפני שאתם רצים לפתוח קהילה, תבחנו קודם האם כבר קיימות קהילות פעילות בנושא שבו אתם מעוניינים לפתוח, לקהל היעד שאתם רוצים לפנות.
ואם קיימת (גם אם יש מספר דברים שחסרים בהן לדעתכם), אולי בכלל עדיף לחבור לקהילה קיימת ולהציע לעזור בניהולה (או להציע לנהל תת קהילה שלה), ולא לבנות הכל מאפס.
אם בוער בכם להקים קהילה משלכם ויש לכם בראש בידול מובהק לעומת קהילות דומות אחרות – לכו על זה!
אם התשובות לשאלות הנ"ל הן לא חזקות מספיק (וחשוב כאן שתהיו כנים עם עצמכם), אני תמיד ממליץ לחבור לצוות הניהול של קהילה קיימת, אשר אתם מתחברים אליה ולמנהלים שלה ברמה האישית. בצורה זו אתם מרוויחים פעמיים – אתם "חוסכים" את כל תהליך ההקמה וההתנעה של הקהילה, מאחר וזו כבר קהילה קיימת ועובדת, ובנוסף, בתור חלק מצוות הניהול – אתם מקבלים את החשיפה והבמה אליכם ואל תחום המומחיות שלכם בתוך הקהילה.
ולכן, לפני הכל, כמה דברים שאני מציע לעשות:
- חישבו עם עצמכם בצורה הכי פתוחה וכנה, האם יש לכם הפניות והמחוייבות הנדרשים לשם הקמת קהילה חדשה.
- חיפשו היטב ברשת, האם קיימות קהילות דומות לקהילה אותה אתם מעוניינים להקים ורשמו לעצמכם:
- מבחינת התוכן העולה בקהילה, האם הוא מכסה את תחומי העניין עליהם אני רוצה לדבר אצלי בקהילה.
- צורת ההתנהלות של מנהלי הקהילה, האם אני מזדהה עם הגישה בה הם נוקטים בקהילה או שגישת הניהול שלי היא גישה אחרת.
- האם סט הערכים אותם מקדמת הקהילה, דומה לסט הערכים אותו אני מעוניין לקדם אצלי בקהילה.
בהתאם לתשובות על השאלות האלה, נוכל לדעת בוודאות גבוהה, האם יש לנו עילה חזקה להקים את הקהילה אותה אנחנו מעוניינים לפתח או שדווקא עדיף לבחון הצטרפות לקהילה קיימת.
נושא נוסף שלא יוצא לשמוע עליו יותר מדי, לא לכל אחד יש היכולות לנהל קהילה, ובכלל יכולות ניהול.
כי גם ניהול קהילה, זה ניהול לכל דבר, במקרה הזה – את המרחב הקהילתי, את שיתופי הפעולה, את חברי הקהילה ואת צוות מובילי הקהילה. זהו אתגר שלא כל בעל עסק רוצה/מעוניין/מסוגל להתמודד איתו.
ודבר אחרון והחשוב ביותר - מנהל הקהילה חייב להיות בעל יחסי אנוש מצויינים!
כי לפני הכל, מדובר פה בא.נשים.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.