בהשראת המאמר - How to Build a New Community from Scratch
יותר ממיליארד אנשים משתתפים בקבוצות פייסבוק מדי חודש. בחמש השניות שלוקח לכם לקרוא את המשפט הזה, אפשר להניח שלפחות קהילה חדשה אחת נוצרה אי שם בעולם.
אבל, אנחנו כבר לא רק שבטים מקומיים שמתאספים סביב מדורה. כיום אנשים פעילים בקהילות רבות ושונות במקביל, וחלק ניכר מחווית הקהילה שלנו נמצא באינטרנט. המשמעות היא שהקהילה שלכם נלחמת על תשומת הלב של החברים בים אינסופי של אפשרויות והסחות דעת.
הסביבה אמנם שונה, אך היסודות של מבני הקהילות היו תמיד זהים. בין אם אתם בונים קהילה לשבט, לעיר, לתחביב או למותג, אתם יכולים להשתמש באותה פסיכולוגיה חברתית.
אלה הם ששת הדברים שלמדתי לצורך הקמת קהילה חדשה מאפס:
1. אתם לא "משיקים" קהילה
קהילות לא מושקות. הן מתחילות בקטן וצומחות באופן אורגני, ובסופו של דבר הופכות לתנועה.
בסופו של דבר, תהיה לכם "הכרזה" שתיידע אנשים שהם יכולים להצטרף, אבל זה לעולם לא אמור להיות הצעד הראשון שלכם. לפני שתפתחו את הקהילה שלכם לעולם, תרצו לוודא שאתם בונים את הבסיס הנכון.
קהילה היא כמו מסיבה. כל מארגן מסיבות טוב יודע שהמפתח למסיבה טובה הוא טרום-מסיבה מוצלח. טרום-המסיבה מאפשר לכם להכניס את האנשים הנכונים לחדר וקובע את הטון לשאר האורחים שלכם. ככה כשכולם מופיעים, זה לא חדר שקט ומביך.
אם אתם מדמיינים את ההשקה שלכם כחשיפה גדולה שבה אתם פותחים את השערים וצומחת משם קהילה משגשגת ובריאה... תחשבו שוב. הדרך היחידה שגישה זו מניעה פעילות כלשהי היא אם יש לכם כבר קהל עוקבים גדול וקיים. וגם אז, כשאתם "זורקים" הרבה אנשים לחדר, לא תהיה לכם שום שליטה על התרבות ואיכות האינטראקציה שמתפתחת.
2. אנשים מצטרפים לקהילות כדי להרגיש בטוחים ומוערכים
למה בני אדם מחפשים קהילה? מכיוון שבימי האדם הקדמון שרדו אלה ששיתפו פעולה, ואלה שנשארו לבד - מתו. כתוצאה מזה, המוח שלנו התפתח לחיפוש קהילה, כי זה הגדיל את סיכויי ההישרדות שלנו. קהילות גורמות לנו להרגיש בטוחים.
יש לנו את אותו המוח היום. אבל עבור רובנו בציביליזציה המערבית, לשרוד כבר לא עוסק בלחימה באריה או ציד אחר אוכל, זה קשור למעמדנו בחברה ולבטיחות רגשית. אנחנו רוצים להיות חלק מקבוצה שגורמת לנו להרגיש נתמכים ומאמתת את זהותנו.
זו הסיבה שכשאנשים מרגישים מבודדים מאחרים שחולקים את זהותם, הם באופן טבעי יחפשו קהילה. יש לכם הזדמנות פז לבנות קהילה כאשר אתם יכולים לזהות קבוצה של אנשים עם זהויות או תחומי עניין דומים, שמרגישים מבודדים זה מזה.
3. תאגדו קבוצת חברים איכותית כדי להתחיל את העניינים
אני יודע, זה מוזר לדבר על האיכות של אדם. אבל האמת היא שלכולנו יש זמן מוגבל ועלינו לבחור עם מי אנו מבלים את הזמן הזה.
אם אתם נותנים למישהו הזדמנות לבלות עם אנשים שהם מכבדים ונהנים מחברתם, לא תהיה לכם שום בעיה להניע את הקהילה שלכם קדימה.
זכרו, הקהילה שלכם מתחרה על תשומת הלב עם עוד אלפי קהילות ואירועים אחרים. אנשים נמשכים לאוצרות (Curation). אוצרות גורמת לכל אחד מהחברים להרגיש מיוחדים (מכיוון שהם נבחרו) ומגביר את אמונם בכך שהם יהנו מאינטראקציה עם חברי הקהילה האחרים מאחר וגם הם נבחרו בקפידה.
אוצרות טובה תוביל לקנאה בקרב אנשים שאינם חברים. אנשים אוהבים להיות חברים בקהילה שאנשים אחרים מקנאים בה.
4. חוויות בין-אישיות ומקוונות יוצרות קשרים חזקים יותר
על מנת להיות קהילה, על חבריכם לפתח יחסים זה עם זה.
במחקר שערכו "The Economist" הם מצאו ש-4 מתוך 6 התכונות החשובות ביותר לפיתוח מערכות יחסים מחייבות אינטראקציה בין-אישית.
קהילות אונליין הן כמעט תמיד א-סינכרוניות ומבוססות על טקסט. פירוש הדבר שחברי הקהילה יכולים ליצור קשרים ע"י מסר אחד בכל פעם, לרוב לאורך שעות רבות. זה גם אומר שחסר להם ההקשר של הבעות פנים, טון ושפת גוף.
זו הסיבה שחוויות לייב ובין-אישיות עוצמתיות כל כך ליצירת בסיס חזק לקהילה החדשה שלכם. חוויות אלה יחזקו את האינטראקציה האסינכרונית המקוונת של חברי הקהילה. הם יכירו זה את זה מקרוב ויוכלו ליהנות משפה מדוברת ואישית יותר.
לרוב קהילות האונליין הגדולות שאתם מכירים, יש חוויות "לייב" כדי להשלים אינטראקציות א-סינכרוניות. ל-Reddit יש אירועי אופליין וסשנים של AMA כדי להפגיש חברי קהילה באותו זמן במצב אופליין ואונליין, Airbnb מארחים אירועים גדולים ומיטאפים עבור קהילת המארחים שלהם, ויחד איתם רבים אחרים.
5. יהיה עליכם לייצר את האינטראקציות הראשונות
כאשר אתם מתחילים לארגן קהילה, לאנשים אין מושג מה עליהם לעשות מכיוון שאין דוגמאות. ועדיין לא איכפת להם מהמוניטין שלהם בקרב הקהילה, ולכן לא תהיה להם מוטיבציה לעזור לאחרים. זו הסיבה שבימים הראשונים אתם צריכים לייצר את הכל.
המטרה שלכם היא ליצור דוגמאות, גם אם הן לא אורגניות לחלוטין. Reddit היא אחת הקהילות הגדולות והפעילות בעולם. כשהתחילו הם למעשה יצרו חשבונות מזויפים, כך שכאשר משתמשים אחרים ייכנסו לקהילה הם יראו שם אנשים אחרים, ויהיה להם תוכן לאינטראקציה. זה מכונה גם "שתולים" בקהילה.
זו לא הדרך הכי שקופה ליצור מעורבות, אבל זה עשה את העבודה עבורם.
זכרו, אנשים לרוב לא אוהבים להיות הראשונים לפעול. בדיוק כמו בבית הספר, רובנו מחכים שמישהו אחר ירים יד קודם.
כדי להתגבר על זה, דבר אחד שאני עושה בהשקת קהילות חדשות, הוא לבקש מגרעין חברים שאני מכיר באופן אישי לפרסם שאלה, ואז לבקש מחברים אחרים לפרסם תשובות לשאלה הזו. זה אומנם לא "אורגני", אבל זה יוצר את הבסיס לפעילות אורגנית בהמשך.
מארגני אירועים עושים את זה כל הזמן עם Q&A. אנחנו מכירים את אותה שתיקה מביכה בכל פעם שהדובר אומר "אוקיי, זה הזמן לשאלות" ואף אחד לא מרים את היד. מארגן אירועים טוב יודע "לשתול" כמה שאלות בקהל בכדי להתניע את השיח בהתחלה, ואז גם אחרים מצטרפים ושואלים שאלות.
6. הגורם החשוב ביותר הוא אתם
שום דבר מזה הוא לא קל.
זה דורש הרבה עבודה קשה והתמדה. יכול להיות שיש זמן לא מבוטל בו מרגיש כאילו שום דבר לא עובד. יהיו לכם שתיקות מביכות, יתקיימו אירועים שבהם אף אחד לא מופיע, או פוסטים שאף אחד לא מגיב להם. אתם צריכים פשוט להמשיך בזה. רומא לא נבנתה ביום, וככל הנראה הקהילה שלכם לא תצמח בין הלילה.
כל קהילה שקיימת היום, קיימת רק בגלל שלמישהו היה מספיק איכפת והוא המשיך להתמיד כדי לגרום לזה לקרות. אם יש לכם את הדרייב הזה, שום דבר אחר לא באמת משנה.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים
באתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.